Der er intet som påvirker din dag mere end ikke at sove ordentligt om natten. Din nattesøvn er så ufattelig vigtig for, hvordan din dag kommer til at udforme sig. Du kan blandt andet opleve, at du ikke får udrettet nok på arbejdet, og lige meget hvor mange kopper kaffe du drikker, så føler du dig aldrig helt ovenpå. Herunder kan du læse mere om, hvordan du får den bedst mulige søvn, samt hvad du skal holde dig fra at gøre.

 

Du ligger, som du har redt

Ordsproget lyder ”du ligger, som du har redt,” og det er faktisk ikke helt ukorrekt, når det kommer til ens nattesøvn. Hvordan du ligger, når du sover, om det er en god eller dårlig seng, det har rigtig meget at sige. Du bruger næsten halvdelen af dit liv på at sove, så hvorfor ikke få det mest optimale ud af den proces?

 

På dette link finder du en boxmadras test, hvor du kan blive klogere på, hvordan du får den bedst mulige søvn.

 

Vær aktiv

Det er en god idé at have en aktiv hverdag. Sport og alt slags motion er en fantastisk måde at udmatte din krop på. Ved at dyrke motion, gør du ikke kun din krop en tjeneste ved at komme i bedre form, men også i forhold til din nattesøvn. Hvis du har problemer med at sove, så prøv derfor at være mere aktiv. Det vil både gøre dig betydelig gladere, men det vil også berolige dit sind, hvis dit søvnbesvær skyldes tankemylder eller stress.

 

Vær konsistent med din søvn

En anden vigtig ting er at være konsistent med din søvnrytme. Det er en dum idé at sove længe i weekenden, hvis man i hverdagen har et bestemt tidspunkt, man vågner. Det er selvfølgelig ikke usundt for alle, men hvis du lider af søvnbesvær, så er det bedre, at du er disciplineret med din søvn. Det vil sige, at du bør have et bestemt tidspunkt du går i seng, samt et bestemt tidspunkt hvor du vågner igen alle ugens dage.

 

Stop med alternativerne

Sovepiller, usunde mængder kaffe m.m. er alt sammen noget, som ikke bidrager til en bedre søvnrytme. Sovepillerne hjælper dig måske på den korte bane, men på den lange bane, bliver du måske for vant til dem, og så får din krop pludselig besvær med naturligt at falde i søvn. For højt koffeinforbrug er tilmed noget, som kan virke opkvikkende, men er ikke noget, din krop bliver naturligt mere frisk af.