Gode råd når din bolig skal sælges

Beslutningen er taget; din bolig skal sælges. Men hvad nu? Når din bolig skal sælges er det et stort projekt, der på mange måder kan virke uoverskueligt. Derfor vælger mange at bruge en ejendomsmægler, når der skal sættes gang i salget. Der er dog mange tusinde kroner at spare, ved selv at stå for salget.

Fastsæt den rigtige pris fra starten af

Det kan være helt afgørende for salget af din bolig, at den rigtige pris fastsættes fra starten af. Det kan også have betydning for, hvor hurtigt salget kommer til at ske. Et godt råd kan være at undersøge, hvad andre boliger er sat til i nærområdet, ved at besøge forskellige salgssider online. Det kan også være at det bliver nødvendigt at kontakte en ejendomsmægler, til at give en vurdering.

Indhent al den relevante dokumentation

Der skal styr på en del dokumenter, hvis boligen sættes til salg uden en mægler. Igen kan det være en fordel at få hjælp til denne del, og det kan du blandt andet få hos https://tilstandsrapport-pris.dk/om/. Nogle af de dokumenter der skal indhentes er:

  • BBR-meddelelse
  • Matrikelkort
  • Jordforureningsattest
  • Tingbogsattest og eventuelt servitutter
  • Den offentlige ejendomsvurdering
  • Pantebrev, årsopgørelse, låneoplysninger og den seneste terminsopkrævning
  • Isoleringsattester, dokumentation for udførte forbedringer, m.m.
  • Opgørelse over forbrugsudgifter
  • Vedtægter og regnskab fra grundejerforening
  • Forsikringspolicer

Du har altid ansvar for, at de informationer du giver køber er korrekte, og du kan ende med et erstatningskrav, hvis dette ikke overholdes. Desuden bør du være opmærksom på, at arealoplysningerne i BBR-registret ikke altid er korrekte. Sørg også for at tjekke for en sikkerheds skyld, om boligarealet er godkendt til beboelse.

Energimærkning, huseftersynsordning og sælgeransvarsforsikring

Der skal desden udarbejdes energimærke og energiplan, da det er nødvendigt at vise ejendommens energimæssige stand. Her skal en energikonsulent ind i billedet, som kan findes via Energistyrelsen.

Man bør også overveje en huseftersynsordning, der beskytter både køber og sælger i tilfælde af overraskelser. Normalt har man som sælger ansvar for boligens tilstand i 10 år efter salget, men med huseftersynsordningen kan man blive fritaget for dette. Her skal man bruge en tilstandsrapport, en elinstallationsrapport samt en ejerskifteforsikring. Man bliver dog ikke fritaget for alt ansvar, og derfor tilrådes det samtidig at tegne en sælgeransvarsforsikring, som dækker de udgifter, man kan stå overfor på længere sigt. Denne forsikring dækker i de 10 år, hvor man som sælger har ansvar for boligens tilstand.

Markedsfør din bolig og vis den frem

Næste skridt er at lave en salgsopstilling, og markedsføre boligen. Man kan hyre en fotograf til at tage nogle gode kvalitetsbilleder, men det kan man også selv stå for. Herpå samles alle oplysninger, dokumenter, billeder samt en beskrivelse af boligen i salgsopstillingen. Der findes mange salgssider online, hvor man kan markedsføre boligen.

Når man tager valget om at sælge boligen selv, skal man også selv stå for at vise den frem til interesserede købere. Her er det vigtigt at gøre boligen præsentabel, så den fremstår så attraktiv som muligt. Man bør sætte den i stand, rydde op, gøre rent og eventuelt male.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *